Wednesday 27 November 2013

Siapa SPMI?


SIAPA KAMI?

Kami merupakan sebuah platform dalam membantu memperkasakan ekonomi Melayu Islam. Sokong Produk Melayu Islam ini digerakkan secara sukarela, atas semangat untuk melihat peningkatan taraf ekonomi umat Islam terutama Melayu Islam disamping mengekang kuasa monopoli peniaga Cina yang hanya mementingkan diri, dan membebankan pengguna-pengguna yang secara majoritinya Melayu Islam di Malaysia.

Segala maklumat yang disampaikan adalah mengikut situasi semasa yang memerlukan penggarapan yang teliti, kemas dan tepat dari sumber. SPMI digerakkan secara sistematik bagi menghasilkan satu wadah yang mempunyai matlamat yang jelas, dan mendukung prinsip-prinsip perjuangan yang dipersetujui oleh semua pihak.

PRINSIP ASAS PERJUANGAN GERAKAN SPMI 

  1. Agama Islam
  2. Bangsa Melayu
  3. Negara Malaysia
OBJEKTIF PERJUANGAN GERAKAN SPMI

  • Membangkitkan kesedaran dalam diri orang Melayu Islam tentang 'siapa yang menguasai ekonomi Malaysia', 'apakah kedudukan orang Melayu dalam ekonomi Malaysia' dan 'siapa yang penentu kuasa ekonomi tersebut.
  • Membantu meningkatkan taraf ekonomi orang Islam terutama Melayu ISLAM dengan cara mempromosikan produk-produk keluaran Muslim sebagai saingan kepada lambakan produk-produk yang dimonopli oleh BUKAN MUSLIM.
  • Membantu mengekang dan menyekat kuasa monopoli peniaga Bukan Islam terutama CINA, yang selama ini hanya membebankan pengguna-pengguna Muslim.
  • Mendedahkan produk-produk Cina yang menggunakan identiti Melayu Islam supaya tidak menimbulkan kekeliruan dikalangan pengguna Melayu Islam.
  • SPMI dijadikan sebagai medium untuk menangkis serangan tohmahan dan fitnah terhadap produk-produk Muslim.
Kami sering dihujani dengan pelbagai soalan dan sindiran sinis yang mempersoalkan fokus kami terhadap 'Melayu Islam' dan bukan kaum lain. Berdasarkan kajian, Melayu Islam adalah penduduk asal Tanah Melayu dan merupakan penduduk MAJORITI dalam negara. Melayu Islam juga merupakan kuasa beli yang BESAR yang menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara. Ini membuktikan bahawa Melayu Islamlah yang selama ini menjadi penyumbang kepada kekayaan ekonomi Cina dan bukan kaum-kaum lain. Maka, tidak lagi wujud persoalan mengapa Melayu Islam menjadi fokus utama.



K

No comments:

Post a Comment